سمانه یگانه؛ محبوبه عارفی؛ غلامرضا شمس؛ عباس نوروزی
چکیده
محتوا در برنامه آموزشی ترویج کشاورزی به عنوان عنصر اصلی آموزش در طول تاریخ و در کشورهای مختلف مورد توجه بوه است. به این دلیل که شالوده انتقال دانش و توسعه مهارت کشاورزان است و بر فرآیندهای تصمیمگیری و شیوههای کشاورزی آنها تأثیر می-گذارد. بررسی انتقادی محتوای ارائهشده از طریق برنامههای آموزشی ترویج کشاورزی برای اطمینان از اثربخشی ...
بیشتر
محتوا در برنامه آموزشی ترویج کشاورزی به عنوان عنصر اصلی آموزش در طول تاریخ و در کشورهای مختلف مورد توجه بوه است. به این دلیل که شالوده انتقال دانش و توسعه مهارت کشاورزان است و بر فرآیندهای تصمیمگیری و شیوههای کشاورزی آنها تأثیر می-گذارد. بررسی انتقادی محتوای ارائهشده از طریق برنامههای آموزشی ترویج کشاورزی برای اطمینان از اثربخشی آنها ضروری است؛ زیرا عملکرد نظام ترویج کشاورزی تا حد زیادی به مناسببودن محتوای آن بستگی دارد. هدف پژوهش حاضر تحلیل نظاممند محتوای برنامه آموزشی ترویج کشاورزی از طریق مطالعه اسناد بود. این پژوهش با رویکرد کیفی انجام شد و در این راستا روش مرور نظاممند مورداستفاده قرار گرفت. جهت گردآوری دادهها مقالات از پایگاهداده SCOPUS، از سالهای ۲۰۲۴-۲۰۱۸ و با توجه به کلمههای کلیدی و ساختار پریزما انتخاب شدند، برایناساس تعداد 25 مقاله علمیپژوهشی وارد مطالعه شد. منابع با استفاده از تحلیل مضمون و از طریق نرمافزار MAXQDA2020 مورد بررسی دقیق قرار گرفتند. یافتههای حاصل از تحلیل مقالات، 7 مضمون کلیدی با نقشی محوری در شکلدهی محتوای برنامه آموزشی ترویج کشاورزی معرفی کردند. این مضمونهای اصلی شامل ارتباط و سازگاری، پایداری، فناوری، سیاست و بودجه، دسترسی و فراگیری، حساسیت فرهنگی و ذینفعان هستند که توسط 24 مؤلفه و 86 کد مفهومی شناسایی شدند. با توجه به نتایج، این مقاله بینشهای ارزشمندی را در مورد تکامل محتوای برنامه آموزشی ترویج کشاورزی ارائه میکند و بر نیاز به بهبود مستمر و سازگاری در مواجهه با چالشهای جهانی در حال ظهور تأکید میکند.
الهام منزه؛ احمد رضوانفر؛ سیدحمید موحد محمدی
چکیده
چکیده
از آنجایی که کشاورزی یکی از بخشهای کلیدی اقتصاد کشور محسوب میشود؛ جای خالی مطالعات تجارت الکترونیکی در زمینه کشاورزی ضرورت پرداختن به این موضوع را آشکار میکند. نظر به اینکه آموزش هر پدیده نیازمند الزمات به کارگیری آن توسط یادگیرنده دارد از اینرو، پژوهش حاضر با هدف بررسی الزمات آموزشی معماریهای مختلف مدل تجارت ...
بیشتر
چکیده
از آنجایی که کشاورزی یکی از بخشهای کلیدی اقتصاد کشور محسوب میشود؛ جای خالی مطالعات تجارت الکترونیکی در زمینه کشاورزی ضرورت پرداختن به این موضوع را آشکار میکند. نظر به اینکه آموزش هر پدیده نیازمند الزمات به کارگیری آن توسط یادگیرنده دارد از اینرو، پژوهش حاضر با هدف بررسی الزمات آموزشی معماریهای مختلف مدل تجارت الکترونیکی با نیازهای تولیدکنندگان گیلاس در استان خراسانرضوی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش کلیه باغداران گیلاس استان خراسانرضوی به شمار 1365 باغدار بود که با معلوم بودن حجم جامعه، نمونهگیری به صورت طبقهای با انتساب متناسب صورت گرفت و شمار 300 باغدار به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. با توجه به معین بودن حجم جامعه استفاده از روشهای نمونهگیری با پیش فرض جامعه معین امکانپذیر شد. روش نمونهگیری به شکل تصادفی انجام گرفت. ابزار اصلی گردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن با استفاده از نظرات پنل متخصصان و پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ و شاخص پایایی ترکیبی مورد بررسی قرار گرفت که برای تمامی سازهها بالاتر از 7/0 بوده و تأیید شد. پردازش دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS نسخه 25 و AMOS نسخه 24 انجام شد. یافتههای تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم نشان میدهد که دادههای تحقیق با ساختار عاملی و زیرساخت تحقیق تناسب خوبی دارد که این نشاندهنده همسو بودن سؤالات با سازههای نظری است. همچنین، یافتههای حاصل از تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم حاکی از آن است که از بین معماری های گوناگون کسب وکارهای الکترونیکی در میان تولیدکنندگان گیلاس؛ مدل حراجی های الکترونیکی، ارایهدهندگان خدمات زنجیره ارزش و بازارهای شخص ثالث در قیاس با معماری های دیگر دارای وزن بیشتری بوده و بیشترین تطابق را با نظام اجتماعی مورد مطالعه داشتند.
شاهو رستگار؛ کریم نادری مهدیی؛ فاطمه سپهوند
چکیده
تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه بین سرمایههای معیشتی و رفتار زیستمحیطی بهرهبرداران از مراتع اجرا شد. این تحقیق نظر هدف، کاربردی میباشد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته و شیوه نمونهگیری نیز به صورت تصادفی ساده بوده است. نمونه آماری شامل 190 نفر از مرتعداران ساکن مناطق روستایی دهستان سارال شهرستان دیواندره واقع در ...
بیشتر
تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه بین سرمایههای معیشتی و رفتار زیستمحیطی بهرهبرداران از مراتع اجرا شد. این تحقیق نظر هدف، کاربردی میباشد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته و شیوه نمونهگیری نیز به صورت تصادفی ساده بوده است. نمونه آماری شامل 190 نفر از مرتعداران ساکن مناطق روستایی دهستان سارال شهرستان دیواندره واقع در استان کردستان بودند. نتایج حاصل از همبستگی، نشان داد که بین تمام متغیرهای معیشتی و رفتار زیستمحیطی روستاییان رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد اما رابطه سرمایه مالی با رفتار زیستمحیطی، رابطهای منفی و معکوس میباشد. نتایج مرتبط با رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که متغیر سرمایه انسانی و سرمایه اجتماعی در مجموع 56/0 درصد از واریانس متغیر رفتار زیستمحیطی را تبیین نمودند. نتایج کلی این تحقیق نشان داد که هرگونه آموزش برای جوامع روستایی (یادگیری مهارتها و حرفههای جدید، سطح دانش و مهارت درباره مرتع و..) به صورت مستقیم میتواند رفتار زیست محیطی را تحت تاثیر قرار دهد؛ زیرا آموزش و آگاهی زیست محیطی به عنوان ابزاری کلیدی برای تغییر نگرشها، تقویت مسئولیتپذیری اجتماعی و ترویج شیوههای پایدار زندگی شناخته میشود و این فرایند ضمن ایجاد دانش، به رفتار زیست محیطی منجر خواهد شد و توانایی تحلیل مسائل پیچیده و تصمیمگیری آگاهانه را در افراد تقویت مینماید.
عبدالرحیم غیاثی؛ امیر علم بیگی
چکیده
شناسایی جزئیات نقش حمایت اجتماعی اعضای هیأت علمی رشته های کشاورزی بر رفتار جستجوی شغل دانشجویان کشاورزی یک ضرورت علمی است. بر این مبنا، هدف اصلی این پژوهش، بررسی نقش حمایت اجتماعی از سوی اعضای هیأت علمی مرکزهای آموزش عالی کشاورزی در رفتار جستجوی شغلی دانشجویان کشاورزی بود. دانشجویان سال چهارم دوره کارشناسی همه ی رشته های کشاورزی ...
بیشتر
شناسایی جزئیات نقش حمایت اجتماعی اعضای هیأت علمی رشته های کشاورزی بر رفتار جستجوی شغل دانشجویان کشاورزی یک ضرورت علمی است. بر این مبنا، هدف اصلی این پژوهش، بررسی نقش حمایت اجتماعی از سوی اعضای هیأت علمی مرکزهای آموزش عالی کشاورزی در رفتار جستجوی شغلی دانشجویان کشاورزی بود. دانشجویان سال چهارم دوره کارشناسی همه ی رشته های کشاورزی در دانشگاههای دولتی، جامعه آماری این پژوهش را تشکیل دادند. 384 دانشجو، از ده دانشگاه، با روش معکوس ریشه مربع و روش نمونه گیری دو مرحله ای به عنوان نمونه آماری پژوهش، گزینش شدند. پرسشنامه پژوهش، پس از طراحی و تأیید روایی صوری، روایی سازه (79/0-54/0= AVE)، پایایی (90/0- 79/0=θ) و پایایی ترکیبی(92/0- 88/0CR=)، در بین پاسخگویان توزیع شد. روش غالب آماری، مدلسازی معادلههای ساختاری بود. نتایج نشان داد که حمایت اجتماعی از سوی اعضای هیأت علمی رشته های کشاورزی بر بهبود رفتار جستجوی شغل دانشجویان کشاورزی مؤثر است. همچنین نتایج نشان داد که سرمایه روانشناختی، تأثیر حمایت اجتماعی بر رفتار جستجوی شغل دانشجویان را میانجیگری(جزئی) می کند. با این حال، بنا بر نتایج به دست آمده، نقش حمایتی اعضای هیأت علمی مرکزهای آموزش عالی در تقویت سرمایه روانشناختی دانشجویان غیر خطی است. برای بهبود رفتار جستجوی شغل و سرمایه روانشناختی دانشجویان کشاورزی، حمایت اجتماعی بیشتر از سوی اعضای هیأت علمی پیشنهاد و تاکید می شود.
زهرا اطهری؛ بهروز مرادی
چکیده
به رغم اهمیت بالای نقش منابع طبیعی در ادامه حیات بشر، آموزش نیروی یگان حفاظت به عنوان متولی اصلی حفاظت از عرصه های منابع طبیعی، آن گونه که شایسته است متناسب با نیازهای آنها نبوده است. لذا هدف کلی این پژوهش توصیفی ـ تحلیلی، بررسی نیازهای آموزشی نیروهای یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با استفاده از مدل ...
بیشتر
به رغم اهمیت بالای نقش منابع طبیعی در ادامه حیات بشر، آموزش نیروی یگان حفاظت به عنوان متولی اصلی حفاظت از عرصه های منابع طبیعی، آن گونه که شایسته است متناسب با نیازهای آنها نبوده است. لذا هدف کلی این پژوهش توصیفی ـ تحلیلی، بررسی نیازهای آموزشی نیروهای یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با استفاده از مدل نیازسنجی بوریچ بود. جامعه تحقیق نیروهای یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در استان کرمانشاه بودند (N=112) که به صورت تمام شماری مورد مطالعه قرارگرفتند و در نهایت 105پرسشنامه تکمیل شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بود که برای پایایی و روایی آن به ترتیب از ضریب تتای ترتیبی (0/86=Ө) و نظرسنجی (پانل) متخصصان استفاده شد. بر پایه نتایج پژوهش، نیازهای آموزشی نیروی یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری به ترتیب اولویت شامل آشنایی با نرم افزار GIS، آشنایی با قوانین آئین دادرسی کیفری و دعاوی حقوقی و آشنایی با قوانین حمل سلاح بود. بر مبنای تحلیل عاملی اکتشافی به ترتیب اهمیت، نیازهای فنی- تخصصی، نیازهای حقوقی، نیازهای حفاظتی- حمایتی، نیازهای پیشگیری و اطفاء حریق و نیازهای گیاهپزشکی حدود 79 درصد از واریانس مربوط به نیازهای آموزشی نیروهای یگان حفاظت را تبیین میکنند. تحلیل رگرسیون ترتیبی نشان داد که 32 درصد از احتمال متغیر ملاک (نیازهای آموزشی) توسط متغیرهای سن و پیشینه (سابقه) کار تبیین می شود. بنابر یافته های پژوهش، میتوان عنوان کرد که بهبود عملکرد نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی مستلزم توجه به نیازهای آموزشی و توانمندسازی آنها در ابعاد مختلفی است. دورههای آموزشی مهارت نقشه-خوانی، استفاده بهینه از سیستمهای اطلاعات جغرافیایی و موقعیت یابی مکانی جهت بهبود نظارت بر عرصههای منابع طبیعی باید در اولویت قرار گیرند.
شکوفه بختور؛ شهپر گراوندی
چکیده
درپژوهش حاضر سعی شد با استفاده از مدل تلفیقی هرمان-آیزن، به بررسی رفتار زیستمحیطی زنبورداران پرداخته شود. جامعه آماری این تحقیق زنبورداران شهرستان جوانرود (N=180) بودند که در دورههای آموزش زیست محیطی شرکت کرده بودند و به روش سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته سه قسمتی بود که روایی آن توسط اساتید ...
بیشتر
درپژوهش حاضر سعی شد با استفاده از مدل تلفیقی هرمان-آیزن، به بررسی رفتار زیستمحیطی زنبورداران پرداخته شود. جامعه آماری این تحقیق زنبورداران شهرستان جوانرود (N=180) بودند که در دورههای آموزش زیست محیطی شرکت کرده بودند و به روش سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته سه قسمتی بود که روایی آن توسط اساتید صاحب نظر تأیید شد و پایایی آن نیز توسط آزمون آلفای کرونباخ، AVE و CR مورد تایید قرار گرفت. بهمنظور بررسی روابط علی میان متغیرها از روش مدلسازی معادلات ساختاری به کمک نرم افزار Smart PLS استفاده شد. بررسی وضعیت نشانگرهای پردازش ذهن در میان زنبورداران مورد مطالعه نشان داد به ترتیب ذهن زرد (میانگین 15/4 و انحراف معیار 91/0)، آبی(میانگین 78/3 و انحراف معیار50/0)، سبز (میانگین 42/3 و انحراف معیار08/1) و قرمز (میانگین 96/2 و انحراف معیار 25/1) در میان آنان حاکم می باشد. هم چنین نتایج مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد نتایج مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد بین نگرش و نیت به رفتار حافظ محیط زیست زنبورداران (p=0.365 , t=0.906)، نیت و نشانگرهای پردازش ذهن (p=0.419, t=0.808)، رفتار حافظ زیست محیطی و نشانگرهای پردازش ذهن(p=0.976, t=0.030) و هنجاز ذهنی و نیت به رفتار حافظ زیست محیطی (p=0.395, t=0.850) زنبورداران ارتباط معناداری وجود ندارد. از این رو فرض صفر همچنان باقی می ماند. یافته ها نشان داد بین متغیرهای نیت و رفتار حافظ محیط زیست (p=0.011, t= 2.541)، نگرش و نشانگرهای پردازش ذهن(p=0.015, t=2.441)، کنترل رفتار ادراک شده و نشانگرهای پردازش ذهن (p=0.000, t=3.426)، هنجار ذهنی و نشانگرهای پردازش ذهن (p=0.000, t= 4.046)، کنترل رفتار ادراک شده و رفتار حافظ محیط زیست (p=0.002, t= 3.094)، رفتار حافظ محیط زیست و کنترل رفتار ادراک شده (p=0.001, t= 3.282) ارتباط معناداری وجود دارد.
شیدا یوسفی برهانی؛ سید مهدی میردامادی
چکیده
مطالعه کنونی با هدف بررسی نیازهای آموزشی مدیران عامل و اعضای تعاونیهای تولید کشاورزی استانهای ایلام و خوزستان با استفاده از مدل بوریچ و تحلیل کوادرانت در سال 1402 انجام گرفته است. جامعه آماری این مطالعه شامل 749 نفر از مدیران عامل و اعضای تعاونیهای تولید کشاورزی تحت پوشش طرح توانمندسازی تعاونیهای تولید کشاورزی استانهای خوزستان ...
بیشتر
مطالعه کنونی با هدف بررسی نیازهای آموزشی مدیران عامل و اعضای تعاونیهای تولید کشاورزی استانهای ایلام و خوزستان با استفاده از مدل بوریچ و تحلیل کوادرانت در سال 1402 انجام گرفته است. جامعه آماری این مطالعه شامل 749 نفر از مدیران عامل و اعضای تعاونیهای تولید کشاورزی تحت پوشش طرح توانمندسازی تعاونیهای تولید کشاورزی استانهای خوزستان و ایلام و 51 نفر از مدیران سازمان تعاون روستایی کشور و کارشناسان پهنه مدیریت تعاون روستایی استانهای خوزستان و ایلام بوده است که با استفاده از جدول مورگان و روش نمونهگیری طبقهای ساده 256 نفر از مدیران عامل و اعضای تعاونیها و 45 نفر از مدیران تعاون روستایی و کارشناسان پهنه به عنوان جامعه نمونه انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای مبتنی بر مدل بوریچ بود. روایی ابزار تحقیق با استفاده از نظر متخصصین دفتر آموزش سازمان تعاون روستایی تأیید شد، روایی تشخیصی و پایایی ترکیبی آن با برآورد مدل اندازهگیری و پس از اعمال نظرهای فنی و تتای ترکیبی بالای 7/0 تأمین شد. ابتدا نیازهای آموزشی از نگاه مدیران عامل مشخص شد. سپس با توجه به تحلیل کوادرانت و تطابق دیدگاه مدیران عامل و کارشناسان پهنه، دورههای آموزشی عمومی آییننامههای معاملاتی، مدیریت مالی در شرکتهای تعاونی تولید و دورههای آموزشی تخصصی اصول تجهیز و یکپارچهسازی اراضی، آشنایی با شبکهها و سامانههای نوین آبیاری، آشنایی با قوانین و مقررات آب، قانون و آییننامههای اجرایی تعاونینمودن تولید، مبانی کشاورزی هوشمند و توزیع عادلانه آب به عنوان دورههای آموزشی دارای اولویت تعیین شدند. با توجه به همسانی حاصل از دو مدل، میتوان نتیجه گرفت بین مدیران عامل و اعضای تعاونیهای تولید و کارشناسان پهنه در مورد اولویتهای آموزشی توافق نظر وجود دارد.